Var går gränsen mellan "barn" och "ful gubbe"?

Räck upp handen alla här som har funderat på var gränsen går mellan att vara ett oskyldigt barn som måste skyddas till varje pris och en ung människa som inser att h*n är pedofil och därmed automatiskt en "ful gubbe" eller en brottsling eller någon som per automatik borde skjutas? Finns den gränsen utmålad någonstans i tiden, likt en landsvägs mittlinje, fast i rött? Jag sitter här och tänker på mina syskonbarn som i dagsläget ännu inte fyllt två någon av dem. Jag tänker på hur mycket jag avgudar dem och samtidigt försöker jag föreställa mig deras ansiktsuttryck ifall de skulle försöka berätta något svårt för mig eller någon annan närstående och vi avvisar dem. Eller hur det skulle kännas i dem när de börjar närma sig puberteten och de inser att de tänder på något annat än "alla andra", och de inte har någon att prata med.. Det gör ont att tänka på det. De, och alla andra barn och vuxna, behöver någon som älskar dem precis som de är och stöttar dem när det är svårt.

Det kommer troligtvis alltid finnas människor som begår brott av olika anledningar. Jag har inte någon slags nollvision. Däremot tror jag verkligen inte att de flesta som begår brott (framför allt vålds- och övergreppsbrott) är stabila, normala och lyckliga människor. Något har gått snett. Oavsett om de är den drivande kraften eller den som inte kan stå emot grupptryck eller vad det nu kan vara. Tänk på de två 16-åringarna som har dömts för mord och anstiftan till mord på Therese Johansson Rojo! Jag säger inte att deras föräldrar har gjort något fel, men det är ju högst troligt att det fanns något inom de båda som de inte kunde berätta för någon annan. Vi måste arbeta för ett öppnare samhälle. Har ni där ute någon aning om hur många människor det finns som skäms för saker de inte kan hjälpa?! Till och med så vanliga saker som en depression eller liknande.

Allvarligt talat. Nu kör vi en liten lektion i ordkunskap här:

empati´, inlevelseförmåga, förmåga till inlevelse eller medkänsla; kunna leva sig in i en annan människas känsloläge och behov.

Sug på den du!
Kommentarer
Postat av: Alex Limonovic

Det är väll så att den "fula gubben" är en ganska välvårdad man eller kvinna. Och de "fula gubbarna" man tittade efter när man var liten utgjordes av de lokala a-lagarna. De var fula! De var ovårdade, gick konstigt och luktade illa. Om inte ingrodd smuts var den mest framträdande odören så var det urin.



Sedan växte jag upp och insåg att man inte behöver gå långt för att hitta en "ful gubbe", i mitt fall räckte det att gå till det egna pojkrummet. Och jag stämde ganska illa in på "signalementet". Vare sig gubbe eller iögonfallande ful.



Ytterligare äldre fick jag bevittna dessa a-lagare på närmare håll. Insåg att de ofta är varmhjärtade och inte ett dugg farliga. Och dess bredbenta gång har mer att göra med ett bortsupet balanssinne än besvärande läckage.

Det mest tragiska är nog det fysiska förfall som alkohol resulterar i, både i neurologisk och rent estetisk synvinkel.



Det finns visserligen människor man bör akta sig för, men det är inte vare sig fula eller "fula" gubbar. Och det finns inga givna signalement.



Människor som får varandra att må bra är bra ihop, och vice versa. Och även om det uteseendet alltid sätter sina spår så bör man inte döma folk utefter det. Det kan visa sig helt irrelevant.



Alex Limonovic

2009-09-13 @ 13:07:45
URL: http://alex.pedofil.se/
Postat av: Ninni

Hej vännen!

Ville bara säg att jag nu har läst igenom hela din blogg och lagt in den i favoriter. Så nu är du bevakad;)

Jag är så glad åt att du kommit "för att hålla mig sällskap" i denna tuffa, stund om skrämmande debatt.



Kram!

2009-09-14 @ 14:16:38
URL: http://minatankar1.wordpress.com/
Postat av: Emma

Alex: Ja visst är det så att det var a-lagarna man var rädd för! Och Aftonbladet gottar ju verkligen sig i att hitta de fulaste bilderna av folk som har gjort hemska saker..



Ninni: Jag håller dig gärna sällskap :) Kram!

2009-09-16 @ 10:18:42
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback