Det är väl inget fel på massmördare?

Fan vad trött jag blir. Jag tycker det är bra att skrämmas lite när man talar om HIV-smitta. Jag tror att många ungdomar (och även andra så klart) är alldeles för slappa när det gäller att skydda sig när man har sex. Många tjejer äter p-piller och skyddar sig mot oönskade graviditeter men inte mot könssjukdomar.

Reklamen med Adolf Hitler har upprört Lars Lindberg som är informatör vid Riksförbundet för hivpositiva. Han tycker att den är "oerhört kränkande" enligt artikeln. Varför då? undrar jag. Det är ju sjukdomen som är en massmördare, inte personer som är smittade! Om man nu kan få upp människors ögon så att de börjar skydda sig är väl det viktigare än ifall någon enstaka HIV-smittad känner sig kränkt? Hade jag varit HIV-smittad hade jag tyckt att det var bra ifall fler skyddade sig. Även om man kan leva ett långt liv med bromsmediciner och så vidare så vill man väl inte ha HIV/AIDS? Jag menar, även om t ex vissa sorters cancer har goda prognoser till att man kan bli botad så är det väl ingen som önskar sig/är likgiltig till att få cancer? Och cancer smittar inte heller vilket HIV kan göra. Återigen blir jag irriterad för att folk hetsar upp sig över tramsiga saker (vilket jag kanske själv gör nu visserligen, men jag är åtminstone irriterad på fenomenet i stort).

Och sedan ska man då läsa om hur Andreas Lundstedt blir "hånad" för sin HIV. Hånad, my ass! Det framkommer inte att Andreas ens skulle bry sig och det var ett skämt. Och det ÄR självklart ett högre risktagande att ha oskyddad sex med en person som har HIV än någon som inte har det, eller som är otestad. Naturligtvis kan en otestad person ha HIV, men om man har lite koll på statistik så fattar man vad jag menar.

Varför läser jag Aftonbladet om det nu irriterar mig så mycket? Jo, därför att många andra gör det och hetsas upp av dess (usla) retorik. Då måste jag kommentera.

Kan inte Aftonbladet göra en egen reklambild och slå två flugor i en smäll på något sätt? T ex ta en bild på Marc Dutroux som är en seriemördare och troligtvis pedofil/heterosexuell man och skrämma upp folk för både HIV och fula gubbar? HIV är förresten mycket mer en seriemördare än en massmördare om man nu ska använda de termerna. Men tänk vad bra det skulle vara för Aftonbladet att göra så! Det skulle bli otroligt mycket uttalanden om människor som känner sig kränkta = fler rubriker/diskussioner, samtidigt som man skulle kränka en hel del pedofiler som inte vill bli ihopbuntade med vidriga förövare i stil med Marc Dutroux. En extra bra target är ju ungdomar som precis har börjat inse att de är pedofiler. Man bidrar alltså till pedofilhetsen i samhället samt utanförskapet hos alla pedofiler ibland oss. Detta leder troligtvis till fler hatbrott och och övergrepp och i längden kan Aftonbladet smälla upp fler snaskiga rubriker! Win-win, eller?

Jag önskar att fler människor började tänka logiskt så väl som kritiskt!
Kommentarer
Postat av: Lina

vilken spännande omvandling din blogg har genomgått:) Har smygläst i den på min mobil till och från jobbet. Bra och viktiga saker du skriver om. Kram

2009-09-08 @ 10:18:24
URL: http://litenfro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback