Att lära sig att tänka själv

När jag var liten fanns det en mycket spännande leksaksaffär i min hemstad. Man gick en trappa ner för att komma in i butiken och denna trappa hade lite konstiga trappsteg; stora, sneda gamla stenar. Det var lite svårt för en liten person att gå ned för dem och det gjorde det hela ännu mer spännande. Längst in i affären fanns det en hel vägg med bara gosedjur. Jag tyckte det var himmelriket!

En gång när jag och mina systrar var där med mamma fick vi hundra kronor var att spendera på en halvtimme. Vi fick själv välja precis vad vi ville köpa. Wow, tänkte vi! Häftigt! Dock hade mamma ett belägg för denna lilla shopping spree: hon skulle ha tillbaka all eventuell växel på varje hundalapp. Hur många av oss tre barn tror ni handlade för något annat än exakt hundra kronor?

Vi har tidigt blivit utmanade och lärt oss att tänka själva. Jag är väldigt tacksam mot min mamma för detta!
Kommentarer
Postat av: ABC

Vilken trevlig liten berättelse!

Att ni var fler barn som fick hundra kronor var visar på att antingen var ni vädigt förmögna (om det ar länge sedan) eller så var det inte alls så länge sedan dett utspelades.

Det innebär mao i så fall att du är en väldigt ung person.



Tänk om din mamma hade passat på att lära dig vad ordet "belägg" betyder också!

Eller någon lärare på de skolor du gått.

Det är alltid lite mer förtroendeingivande om man väljer ord som man kan. Risken finns ju annars att man som läsare drar slutsatsen att du kanske svamlar om annat som du inte behärskar. Är du med? :D

2009-09-26 @ 14:12:41
Postat av: Alex Limonovic

Den enda som svamlar här är "ABC". ABC kommer med personliga påhopp mot både Emma och andra, och nu även hennes mamma. ABC's ord saknar alltid substans och skribenten kroknar så fort denna möter fakta.



ABC är inte annat än en obildad nät-mobbare som undviker de uttryckliga glåporden.



Jag avser inte motivera mig vidare, läsaren kan själv backa några inlägg och försäkra sig om sakernas tillstånd.



Alex Limonovic

2009-09-26 @ 17:45:07
URL: http://alex.pedofil.se/
Postat av: Emma - skriver ärligt om sambolivet

Ja du kära ABC. För det första är det ganska magstarkt att klaga på andras ordkunskap när du själv inte kan stava ordentligt. Tänkte på din första kommentar här på min blogg där du har glidit både hit och dit över tangentbordet. Jag var rätt sugen på att hacka på dig för det redan då för det hade varit så lätt. Nästan lite för lätt. Du verkar ha uppenbara problem med mig. Du var t ex tvungen att komma med en sarkastisk kommentar om att jag har studerat i flera år, du försöker sätta dit mig angående olika ord, du börjar babbla om att vi skulle vara förmögna, du försöker hacka på min mamma osv. Historien jag berättade utspelade sig någon gång i mitten på 80-talet och om du då drar slutsatsen att vi skulle vara väldigt förmögna för att min mor vid ett tillfälle hade 300 kronor över så får du väl göra det. Du tror verkligen att jag kommer att bli knäckt av dina försök att hacka på det jag skriver, hur jag skriver det, att jag har en utbildning och att mina föräldrar inte lever på soc! Varför skulle jag bli ledsen för det? Jag är stolt över mig själv och min familj där vi alla har jobbat hårt för att komma någon vart här i livet. Är du avundsjuk eller? Försöker du verka fin genom att attackera mig på ett subtilt sätt och använda smilies? Varför kallar du mig inte jävla rikemansfitta istället? Det hade varit mycket mer underhållande. ":D:D:D:D:D:D:D:D:D" Ska jag skicka en kopia på min och mina föräldrars senaste deklaration eller? Kan slänga med en kopia på mitt resultat från högskoleprovet också så kan du se vad jag fick på orddelen! Du kan ju sätta upp den på väggen och kasta pil på den. Om du verkligen känner dig ledsen kan jag skicka dig 300 kr också. Det skulle bara vara en väldigt liten del av alla pengar jag simmar i!

2009-09-26 @ 18:34:29
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/
Postat av: ABC

Oj, blev det felstavat i min första kommentar till dig? Det var inte meningen, jag har inga som helst problem med stavningen förtår du. Grejen är att jag har en liten behändig dator men den har tangentbordet som svaghet tyvärr.

Jag brukar kolla igenom det jag skrivit för att undvika att de blir galet men det händer att något felaktigt ord slinker förbi i hastigheten.

Men jag förutsätter att en person som du som är så mån om människor och allas lika värde osv, har överseende med denna lilla miss.

Ha det gott! :D

2009-09-26 @ 19:03:26
Postat av: ABC

"förtår" blev det! Det ska naturligtvis stå "förstår"!

Så tokigt det kan bli :D

Men visar man bara lite öppenhet, gemenskap och förståelse så går det kanske att överse med den missen....D

2009-09-26 @ 19:08:34
Postat av: Emma - skriver ärligt om sambolivet

Ja gud så tokigt det kan bli! Det är ju helt sjukt. :D Naturligtvis har jag överseende med ditt lilla tangentbord och dina övriga små missar. :D Ha en underbar kväll hörru! :D



kram



DEF

2009-09-26 @ 19:35:51
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback