Ta bort kyrkans vigselrätt!

Vad förvånad jag blir att den här artikeln kom bara några dagar efter att beslutet fattades att viga homopar i kyrkan: Präster enar sig mot Svenska kyrkan. NOT!

Det är dags att ta ifrån Svenska kyrkan sin vigselrätt här i Sverige. Om folk vill gifta sig i kyrkan så kan de få göra det. Men kyrkan bör inte få ha kvar någon rättighet som har juridisk betydelse. Inte om de kan vägra homopar. Antingen får de viga alla eller ingen. Det borde vara som i Tyskland och Frankrike, bland annat.

Många snackar i pedofildebatten att sjukdomsstämpeln togs bort från homosexualitet för att det inte är en sjukdom utan helt normalt bla bla bla. Jo, man ser ju verkligen hur långt vi har kommit där. Jag blir faktiskt förbannad när jag läser om några jävla präster som tror de har koll på allt. Hur kan man fördöma kärlek mellan två människor som inte gör något ont? I dagens samhälle där det hatas till höger och vänster! Vi BEHÖVER mer kärlek, inte en massa fördomar och medeltida trams. Det är verkligen inte konstigt att många människor inte kan gå ett steg längre och försöka förstå åtminstone det grundläggande i pedofildebatten när homosexuella fortfarande betraktas som onormala av många! Och allvarligt talat, inte ens en heterosexuell tjejs sexualitet är fullt accepterad i samhället. Den enda sexualitet som är godkänd är den vuxna mannens heterosexualitet. Då jävlar kan de bli åka av! Vi andra är horor, äckliga peddos eller bögjävlar. Jag ska trycka en t-shirt där det står "jag kramar bara slampor, peddos och bögar" eller nåt.

Eller kanske sjunga en ny version på Blossa-sången? S L A M P A, S L A M P A, S L A M P A, slampan heter EMMA!

Nä jag är inte full. Jag är sjuk, trött och sjukt trött på att så många människor ska ha så mycket åsikter om andra och så många stämplar på andra människor. Jag frågade mamma idag hur jag har blivit så liberal och öppen som jag är och det enda hon sa är att "barn tar efter vad de vuxna gör". Det är alltså en ond cirkel, med tanke på alla charmiga människor som omger oss i samhället. GUD HJÄLPE OSS! Eller nåt. Eller.. NOT!
Kommentarer
Postat av: Bengt

Nu tycker jag du är ute och cyklar lite grann iaf. Vi har religionsfrihet, vi har åsiktsfrihet och en bunt andra friheter som är grundlagsskyddade. Det finns ingen som helst rätt för staten att lägga sig i kyrkans angelägenheter så länge de är lagliga. Om de vill vara i otakt med samhället och tro att bögar är satans barn så har de faktiskt rätt att göra det. Sen kan man argumentera med dom och tycka att de är idioter men de har den friheten och rätten på sin sida. Om de inte vill viga till äktenskap ett par av samma kön så ska de slippa, det är helfel att tvinga på någon sin egen tro. Det finns många andra sätt att bli vigd på idag som homosexuell, även inom kyrkliga samfund så låt dem ha sin tro i fred.

2009-10-24 @ 18:10:46
Postat av: Emma

Jag håller med i allt du säger. Så länge kyrkans vigslar har någon juridisk innebörd! Ska de har makt att göra något som har juridisk betydelse för paret i fråga ska de viga ALLA. Jag tycker att Tyskland t ex har bra regler. Man måste gifta sig i statshuset för att det ska vara juridisk bindande, sedan kan man ha en vigsel var man vill för den andliga delen. Vi har ju alla olika åsikter dock. :)

2009-10-24 @ 19:47:08
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/
Postat av: Bengt

Så du menar, om jag förstår dig rätt, inte bara att svenska kyrkan ska fråntas vigselrätten utan alla religiösa samfund och att den juridiska biten sköts könsneutralt av staten och att man sedan kan söka sig vart man vill och är välkommen för det andra? Det är ju förvisso en bra lösning[tm].



Jag reagerade utifrån det jag tyckte jag läste, att "ta ifrån dom rätten" kopplat till "straff" för att de inte tänker och tycker "rätt". Ursäkta om jag hade förutfattade meningar :)

2009-10-24 @ 20:13:28
Postat av: Alex Limonovic

Vad jag förstår så ansöker olika religiösa samfund om att beviljas vigselrätt. Isf borde staten kunna ställa några villkor, tex rörandes könsneutralitet. (Och har då kyrkan problem med homofoba präster så får de väll skicka en mer tolerant vigselförättare till den aktuella platsen.)



Men jag håller med Emma, det borde vara en statlig uppgift att utfärda vigselbevis. Sedan får samfunden fira och välsigna bäst det efterfrågas.



Alex Limonovic

2009-10-24 @ 20:49:42
URL: http://alex.pedofil.se/
Postat av: Emma

@ Bengt: Ja det är precis så jag menar. Jag borde kanske ha förtydligat att det inte bara är kyrkan, utan alla religiösa samfund. Så fungerar det i Tyskland och även Frankrike tror jag. Jag tycker att det känns fel att något som påverkar paret så mycket juridiskt ska utelämnas åt olika trosförbund att bestämma om de ska "få" eller inte. Och det gör inget att du missförstod, så blir det ibland. :)



@ Alex: Jag tycker bara det är så trist med homofoba präster. Om man nu tror på Jesus borde man väl tro på kärleken?!

2009-10-24 @ 22:51:26
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/
Postat av: Bengt

Apropå det du sa till Alex nu, visst är det intressant att denna självproklamerade kärlekens och toleransens högborgs företrädare verkar vara de som allra minst fattat budskapet? Jesus förlät syndare, tog svaga människor till sig och vände andra kinden till etc etc. Fina sagor, goda budskap. Läst men ej förstått... :/

2009-10-25 @ 08:25:59
Postat av: Emma

@ Bengt: Precis vad jag tycker! Är det liksom inte precis det som är hela "poängen" med Nya Testamentet? Den som är utan synd ska kasta första stenen..

2009-10-25 @ 11:12:43
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback