En dag på dagis

När jag gick på dagis var min bästa kompis en kille som vi kan kalla A. Vi har känt varandra sedan vi började på dagis och låg bredvid varandra på skötbordet. Under sista året på dagis var vi lite förtjusta i varandra och A raggade faktiskt upp mig, på barns vis. Vi satt bredvid varandra på samlingen och plötsligt la A armen om mig.

"Vad gör du?" frågade jag.
"Jag vilar min arm." svarade A.
"OK." sa ja.

Efter det var vi "ihop". Det betyder att vi satt och höll om varandra och läste böcker. Vi brukar skratta gott åt minnena idag.

Men det var inte den historien jag ville berätta. Jag kom att tänka på följande historia i och med det här med "snuskgodiset". Barn ÄR ju nyfikna på kroppen och sex tidigt och jag tycker att godis hade varit ett bra sätt att få igång ett naturligt och avspänt samtal om vad könsorganen heter. Så att barnen får lära sig på ett annat sätt än jag och A gjorde.

Jag minns inte riktigt vem av oss som hade hört det först, men jag och A hade snappat upp ordet "kuk" någon gång under sista året på dagis. Vi gungade tillsammans i en stor gunga gjord av ett traktordäck, och sa glatt "kuk" till varandra. Vi visste mycket väl vad det betydde och att det var ett lite snuskigt ord. Jag hade även lärt mig "fitta" men var tveksam till ifall jag vågade delge A denna upptäckt. Jag var lite rädd för att han skulle tycka att jag var äcklig. Var hade jag fått detta ifrån? Det låter ganska knäppt nu faktiskt. Till slut vågade jag dock berätta för A om detta nya ord och efter det gungade vi fram och tillbaka och sa "kuk" och "fitta" om vartannat och fnissade hela tiden. Det var en bra dag.

Mamma har berättat en ganska rolig histora för mig som handlar om när mina systrar hade snappat upp ordet "bög". Till skillnad från mig och A som faktiskt visste vad våra ord betydde så hade mina systrar ingen aning om vad bög betydde för de gick runt och sa att allting var "bög". Mamma hörde detta och tyckte väl inte att det var en bra idé att de skulle göra så, så hon förklarade för dem vad bög betydde. Mina systrar använde nog andra ord efter det.
Kommentarer
Postat av: Alex Limonovic

Barn använder såna ord glatt, utan skam! Det är ren humor i barns värld. Jag har inte problem med det även om jag gärna berättar vad orden innebär.



Tänk på HUR vuxna ofta försöker få barnen att sluta använda orden, genom att skambelägga! När barnen lär sig att skämmas för att "tala om sånt" börjar de vakta sin egen tunga och vi vuxna slipper göra jobbet. Det är (= påstås vara) "fult" att säga fitta/bajs/kuk/snopp för ordens egen skull.



Bättre att låta dem roa sig med sin humor, de upptäcker snart en mer softikerad humor bortanför fristående kulturellt värdeladdade ord.



Alex Limonovic

2009-10-28 @ 18:01:34
URL: http://alex.pedofil.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback