Att förstå pedofili, del 1

Jag startade inte denna blogg för att bråka och tjafsa med folk utan för att jag tycker att det finns många viktiga saker att diskutera, bland annat pedofili. Jag kanske var naiv, men jag insåg inte hur mycket det sticker i ögonen på en del människor att jag som "normal" (dvs hetero- och vuxensexuell) kan försvara dessa "hemska pedofiler".

Stopp ett tag nu! Tänker ni på det sättet har ni missat några väldigt viktiga bitar.

1) Pedofili är en läggning och består alltså av känslor och tankar. Man behöver inte GÖRA något för att vara pedofil, lika lite som att man måste göra något med en person av samma kön för att inse att man är homosexuell och så vidare.

2) Det finns många olika sorters människor som begår brott mot barn. Dessa brott är HANDLINGAR som man kan bli dömd av en domstol för att ha utfört.

Jag försvarar inte någon som har begått ett brott mott ett barn, eller mot en vuxen för del delen. Det är inte mitt jobb att försvara något, det är juristernas jobb. Däremot är jag inte intresserad av att hata alla brottslingar, hur mycket jag än avskyr deras handlingar. Jag är intresserad av vad som ligger bakom deras handlingar. VARFÖR blir någon en person som kan begå en våldtäkt eller misshandel eller något annat våldsbrott? Får man reda på varför kan man förhoppningsvis förhindra andra människor att gå samma väg. Eller åtminstone hindra några stycken. Nog för att brottslingar ska ställas inför rätta, självklart! Men det bästa hade väl varit att försöka lära av det som händer och försöka förhindra att brott sker överhuvudtaget.

Det känns knäppt att jag ska behöva sitta här och påpeka att jag inte stödjer brottsliga handlingar. I mina ögon är det solklart att en människa inte är brottsling genom tankar och känslor. Skulle jag få en psykos och kidnappa ett barn och begå sexuella övergrepp på detta barn så det en vidrig handling som inte blir mindre vidrig för att jag inte är pedofil till min läggning! Eller hur? Blir jag våldtagen av en man är jag inte intresserad av ifall han är hetero- eller bisexuell till sin läggning. Det spelar liksom ingen roll.

Min utgångspunkt för att blanda mig i debatten kring pedofili var att jag under många år har tänkt att det måste finnas människor som vet att de är pedofiler och vet att de inte kan ha regelrätt sex med ett barn. Dock tänkte jag då att jag nog aldrig kommer att få svar på denna tanke för hur skulle jag någonsin "få tag på" en sådan pedofil att fråga? Men internet gör ju det mesta möjligt idag och vips hade jag fått kontakt med livs levande peddos och även läst vad personer som har blivit utsatta för övergrepp har att säga (läs mycket bra inlägg här: Skjut inte min pedofil). Jag hamnade alltså i ett ganska bra läge för att få insikt i vad som hindrar en pedofil att leva ut sin sexualitet på ett sätt som skadar andra människor.

För att sammanfatta min utgångspunkt, alltså innan jag överhuvudtaget hade hört vad en pedofil hade att säga:

- Alla pedofiler kan inte vara hemska barnaskändare. Det skulle förutsätta att de i princip föds onda.
- Det måste alltså finnas ett sätt för en pedofil att lära sig hantera sin läggning och kunna leva i harmoni, med sig själv och andra.
- Vi "andra" i samhället gör bäst i att hjälpa pedofilerna att lära sig detta, av flera anledningar. Pedofiler finns och vi är inte galningar som skickar människor till koncentrationsläger för att de råkar vara av en viss "sort". Man väljer inte att bli pedofil. Barnen tjänar på att vi överkommer våra egna känslor gentemot pedofilens känslor/tankar och lär oss att erbjuda det stöd pedofilen behöver för att kunna hantera sin läggning. Vad gör vi ifall vårt eget barn eller någon annan närstående berättar att han/hon är pedofil?
Kommentarer
Postat av: Tornevall

Bara vettiga ord hela tiden. Och du möter motstånd, även om du skriver såna här inlägg? Det skulle vara väldigt konstigt isåfall...

2009-10-19 @ 21:22:32
URL: http://blog.tornevall.net
Postat av: Emma - försöker tala klarspråk

Inte just det här inlägget, än så länge.. Men det finns en del trevliga kommentarer i andra inlägg som ungefär säger samma sak. Vissa menar att jag skriver detta för att jag själv är smygpeddo och smyger runt i buskarna. De kan inte förstå att det inte finns en dold agenda här! Tack för komplimangen. :)

2009-10-19 @ 21:48:36
URL: http://honestlyspeaking.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback