Vi börjar om/Varför begår människor brott?

Ni som har läst denna blogg förut undrar nog vad som har hänt. Jag brukade skriva om livet som sambo, men jag har insett mer och mer att jag inte bör älta, fundera och värdera mitt förhållande utan uppleva det istället. Däremot är jag en människa som funderar mycket och vill hitta svar och lösningar på saker och ting! Jag är ju ingenjör och det är ju det vi gör. Jag kan helt enkelt inte låta bli.

Det är mycket snack om pedofiler (som vanligt) och det är här jag har hittat inspirationen att börja skriva igen. Eller delvis, kanske jag ska säga. Jag blir både förbannad och fundersam över alla våldsbrott som begås i samhället. Varför begår ett gäng unga killar en gruppvåldtäkt, till exempel? Varför slår många personer (BÅDE män och kvinnor) sina partners? Ja, listan är ju naturligtvis lång.

I bilen idag tänkte jag på just detta: varför begår människor brott? Två ord dök upp i min skalle och det var utanförskap och tillhörighet. Förstår ni hur jag tänker? Många personer med pedofil läggning som begår brott tillhör med stor sannolikhet den första gruppen. De unga killarna som begår en gruppvåldtäkt tillhör troligare den andra gruppen. Detta är ju mina egna funderingar och naturligtvis en grov uppdelning/generalisering men jag tror ändå att det ligger mycket i resonemanget. Dock tror jag att tillhörigheten i grunden också är orsakad av utanförskap.

Jag är inte något stort fan av att ge hela skulden åt någon annan i situationer jag är inblandad i, där något går snett. Nu menar jag generellt och naturligtvis inte händelser där man råkar ut för ett brott. Däremot tänker jag att vi (=samhället) har en del i att personer begår brott. Jag tycker att det är självklart. Naturligtvis har varje frisk individ ett ansvar för sina egna handlingar men vi som samhälle och individer har också ett ansvar för att skapa en trygg omvärld för oss själva och våra medmänniskor. Detta tror jag att man gör genom öppenhet och medkänsla. Det är så förbannat lätt att sätta sig ner och hata en person som har begått övergrepp mot barn men man måste tänka ett steg längre! Jag är emot övergrepp av alla slag men det som har hänt har ju tyvärr hänt. Offren måste få hjälp och stöd och gärningsmannen måste få sitt straff. Detta är reaktiva handlingar. Vad jag vill framhäva är att det är otroligt viktigt även med proaktiva handlingar. Vad kan vi som medmänniskor göra för att förhindra framtida brott?

Det kommer fler inlägg, men jag börjar så här.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback