Sexuella läggningar och parafili

Det har ju varit mycket prat om pedofilbloggar på sistone och jag som måste kolla upp allt och är obotligt nyfiken googlade utan större svårigheter fram några av dessa bloggar, och vips så var tankekarusellen igång. Jag har i många år funderat över att det troligtvis finns många människor som inser att de är pedofiler men samtidigt också vet att övergrepp är fel och att de aldrig kommer att ta steget till att bli en förbrytare. Denna insikt måste ju vara för jävlig att få, åtminstone till en början. Finns det någon människa som med odelad glädje inser att han/hon har en läggning/dragning/vad man nu ska kalla det som avviker från normen heterosexualitet med jämnårig partner? Jag menar, herregud. Jag tror inte ens det är speciellt lätt att inse att man är homosexuell! Vi tror att vi är så öppna och accepterande här i Sverige men det finns nog många homosexuella som kan vittna om motsatsen. Hur lätt är det då att inse att man är pedofil? Vem vänder man sig till för att få stöd?

Men, vi tar ett steg tillbaka. Vad ska man kalla allt då? Ett begrepp som jag har funderat på ett tag nu, eller rättare avsaknaden av detta, är manlig homosexuell. Varför finns det inget ord för detta? Man kan ju säga lesbisk om en homosexuell kvinna men vad säger man om en homosexuell man om man inte vill använda bög? Bög används ju ofta som skällsord och så vitt jag vet är det "slang". Och det här med "-fili". Jag läste en tråd på något forum där de diskuterades fram och tillbaka om pedofili och huruvida det är en sexuell läggning eller en störning. Ett av argumenten var att det heter homoSEXUALITET och pedoFILI. Visserligen klingar ju homofil lite negativt men i sig betyder ju ändelsen -fili detta enligt ne.se:

-fili´ (grek. -phili´a 'kärlek', 'vänskap'), -philia, kärlek, vänskap; dragning till, (ibland sjukligt) behov av något.

Jag antar att det är det där "ibland sjukligt" som gör att man inte säger homofili eftersom homosexualitet inte är en sjukdom. I mina öron tycker jag dock att det låter som att ändelsen -fili kan användas vare sig det är sjukligt eller inte. Om det är någon där ute som är homosexuell och blir irriterad över mitt resonemang får ni gärna säga till. Jag är språknörd och funderar främst över vad som ligger i orden i sig och inte vad samhället har använt dem till.

Oh well, jag ska inte fastna i språkliga diskussioner.

Ett nytt begrepp för mig är parafili. Parafili är en term som används inom DSM-IV,  vilket är den diagnostiska och statistiska manualen för psykiska störningar (det amerikanska psykiatriska samfundets klassifikationssystem). Tydligen är jag enligt den klassificeringen också störd, då depression ingår. Men det visste jag ju redan hehe. Till parafilierna hör bland annat pedofili, nekrofili, zoofili samt sadomasochism. Jag blev faktiskt lite förvånad över det sistnämnda för jag har alltid tänkt att S&M mest är något man tycker är kul att göra i sängen med sin partner som man har valt utifrån sin sexuella läggning (dvs hetero-, homo- eller bisexualitet). Åh nu börjar det blir rörigt här.

Så är då pedofili en läggning? Tydligen inte enligt definitionen. Däremot tycker jag att "störning" har en väldigt negativ klang. Orden läggning och störning har säkert mer specifika definitioner rent psykiatriskt sätt men för gemene man låter ju störning som att man är just störd. Visst, jag som en person med depressiva problem är ju störd = rubbad från vad som är normalt. Men vad ÄR normalt då? Man kan ju anse att "normal" för ett djur är ett beteende som driver fortplantningen framåt. Den definitionen passar ju inte direkt in på vårt samhälle idag, då vi för det mesta lever i tvåsamhet och inte sprider vår säd (männen då) i någon jätteutsträckning.

När jag personligen tänker på läggning tänker jag att det är något som är medfött och alltid kommer att finnas i individen. Jag har jäkligt svårt att tro att alla som är pedofiler själva har blivit utsatta för övergrepp som barn. Jag kan helt enkelt inte tro det. Alltså är min personliga övertygelse att pedofili är en läggning som man föds med. Jag tycker att det är dags att sluta använda ordet pedofil som synonym till brottsling/barnaskändare/någon som automatiskt begår övergrepp. Det är rätt löjligt att folk tror att det inte finns några pedofiler inom barnomsorgen på grund av att man begär utdrag från brottsregistret när man anställer en person! Det finns mig veterligen inget tankeregister i Sverige idag. Herregud, då skulle jag aldrig få något jobb! Jag skulle vilja veta hur många människor det finns som aldrig har tänkt en vidrig och avvikande tanke! Den som inte har gjort det kan ju kasta första stenen.

Jag har inga barn ännu men det finns barn i min familj och vänkrets som jag älskar oerhört mycket och jag skulle bli knäckt om de någonsin råkade ut för ett övergrepp, oavsett i vilken form. Men kan inte folk bara fatta att vi måste vara PROAKTIVA för att förhindra våld i samhället? Tror folk verkligen att en människa i puberteten som börjar fundera över sin sexualitet och inser att han/hon är pedofil direkt börjar smida onda planer om att göra andra människor illa? Det kan jag inte tro. Jag vägrar att tro det. Hur mycket jag än avskyr t ex Anders Eklunds handlingar och den person han har blivit så tror jag inte att han föddes ond. Vi som samhälle måste lära oss att stötta alla individer oavsett personlighet, kön, religion, läggning, fantasier, störningar och så vidare.

Hur ska jag som framtida förälder bete mig för att mitt barn ska välja att vända sig till mig för att få stöd? Skulle jag förskjuta mitt barn om han/hon vänder sig till mig och berättar om fantasier som avviker från gängse norm? Nä, jag skulle hellre vilja hjälpa mitt barn att leva ett värdigt och lyckligt liv utan att skada sig själv eller någon annan.

Jag har inte hunnit sätta mig in i allt som skrivs men jag har uppfattat att det finns människor som hävdar att barn visst är sexuella och att de kan ha sexuella relationer och att gränsen för att bli byxmyndig borde sänkas till 12 år etc. Här håller jag inte med alls. Jag tror att människan föds sexuell men det är milsvida skillnad från att pilla lite på sig själv och leka doktor med jämngamla mot att ha vuxna sexuella relationer. Jag kommer aldrig att tycka att det är OK. Inte barnporr heller, inga övergrepp överhuvudtaget. Däremot tycker jag inte att vi ska döma våra medmänniskor som brottslingar och satan själv för sina tankar och känslor! Hårda domar mot hela grupper av människor gör inget annat än att skapa utanförskap som jag tror i många fall leder till brott.

Nu får jag sätta punkt så att folk orkar läsa. Kommentarer?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback