Är det inte fantastiskt!

Då jag ska till doktorn vid halv nio är jag hemma lite längre nu på morgonen. Jag sitter och tittar på God morgon Sverige och har precis sett Christer Fuglesang live från rymden. Det var faktiskt rätt häftigt. De släppte ut Ahlgrens bilar och fångade i tyngdlösheten. Samtidigt som jag tittade kunde jag inte låta bli att tänka att det är rätt fantastiskt att vi kan åka till rymden och sända live därifrån samtidigt som vi inte klarar av att ta hand om de människor som faktiskt finns på jorden. Barn svälter, det är krig och våld i många delar av världen och bara här hemma i lilla duktiga Sverige finns det mycket hat och ilska.

Efter inslaget med Christer Fuglesang live från rymden var det Rapport. Den första nyheten var att unga dricker för mycket och många är i farozonen och dricker så mycket att de riskerar att bli beroende. En av anledningarna som angavs var att det finns fler ställen som serverar alkohol. Vår alkoholkultur håller på att bli större och större tycker jag. Det är väldigt mycket i umgänget mellan människor under 30 som handlar om alkohol. Jag tycker att det är hemskt egentligen, fast jag själv är en del av detta. Dock har jag insett mer och mer att alkohol bara får mig att må dåligt. I lagom mängd och inte så ofta är det roligt att dricka några öl eller ett par glas vin. Men jag är övertygad om att allt för många i min ålder och yngre dricker för att de mår dåligt. Det verkar vara så otroligt många som mår dåligt nuförtiden. Vad ska vi göra åt detta? Och vad beror det på? Hur många är t ex pedofiler som inte har någon att prata med? Hur många är deprimerade utan att veta tillräckligt mycket om depression för att förstå att det är det som är felet?

Nästa inslag handlade om att kyrkan har sagt ja till homoäktenskap. Det är ju bra. Fast jag tycker egentligen att det är knäppt att kyrkan överhuvudtaget har makten att säga ja eller nej. Kyrkan borde inte ha rätten kvar att utöva en ritual som har juridisk makt. Sverige har ingen statsreligion längre och därför borde inte kyrkan få ha kvar sin rätt att lagligen viga människor. Vi borde göra som bland annat Frankrike och Tyskland har gjort, det vill säga att göra endast borgerliga vigslar lagligen gällande och sedan får de som vill ha en religiös vigselritual efteråt.

Visst är det "fantastiskt" att vi människor är så avancerade inom vissa områden och så hopplöst efter inom andra? Vi kan åka upp i RYMDEN samtidigt som det fortfarande (eller åtminstone fram till nu, i Sverige) är en debatt ifall människor som älskar varandra ska få gifta sig i kyrkan eller inte. Vi pratar om kärlek nu! Hallå! Hur kan det ens vara något att debattera? Ytterligare en anledning att kyrkan inte borde ha juridisk makt. Det är ju för fasiken helt medeltida att låta kyrkan avgöra sådant. Sedan är det väl också fantastiskt att stora delar av svenska folket har tagit på sig rollen att döma våra medmänniskor efter en väldigt grov tumstock, t ex att Anders Englund är ett bra exempel på en vanlig pedofil eller varför inte att alla invandrare är kriminella?! Det ÄR många invandrare som begår brott men jag tycker att det är mer relevant att diskutera VARFÖR det är så. Vad är VÅR del i det hela när det gäller integration i samhället och så vidare? Sedan ska man ju inte glömma att det är väldigt många etniska svenskar som begår brott också. Vad är vår "ursäkt" i så fall?

God morgon!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback