Jag förstår verkligen inte

För några år sedan var jag på en liten utbildning om hur man bäst samarbetar i grupper och en del saker vi fick lära oss har gjort stort intryck på mig. Framförallt har det fått stor påverkan på hur jag beter mig i kärleksrelationer. Med vänner och bekanta har jag aldrig haft några större problem med att kunna uppföra mig och hantera eventuella konflikter, men med pojkvänner har jag haft ett mycket häftigare humör. Jag har en väldig talang att använda språket för att kunna vrida och vända på saker till min fördel och det använde jag mot mina pojkvänner.

På utbildningen fick jag dock inse att det finns mycket bättre sätt att hantera saken! I tonåren hade jag nog inte brytt mig om vilket men som vuxen har jag mycket mer respekt för andra människor. Det är väldigt viktigt hur man lägger fram saker och ting om man vill att någon ska lyssna och ta en på allvar. Det är hur lätt som helst att bara vräka ur sig en massa saker och lägga skulden på någon annan men det är inte lika lätt att formulera sig utifrån sig själv utan att skuldbelägga. Det är en riktig konst!

Det jag inte förstår är att människor som skriver runt om på nätet inte verkar tänka överhuvudtaget på konsten att uttrycka sig och hur man ska uppföra sig för att någon ska lyssna. Jag har alltid tyckt att t ex djurrättsaktivister gör helt fel för ingen orkar lyssna på någon som håller på med skadegörelse, oavsett hur relevant själva budskapet är. Precis på samma sätt som min sambo inte orkar lyssna på mig om jag gapar och skriker att han är en idiot, istället för att lugnt och sansat förklara hur en viss händelse påverkar MIG.

Jag kan verkligen inte ta människor på allvar som inte kan föra en vettig diskussion. Klart man kan bli arg ibland men man få helt enkelt lägga band på sig! Tyvärr tror jag att det är alldeles för enkelt att säga hemska saker till människor online för man behöver inte stå för det man säger. Sedan verkar det som att allt för många bara tycker saker på ren slentrian utan att egentligen stanna upp och tänka efter.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback