Vad märker barn egentligen?

Det diskuteras en del av och till ifall ett barn märker att det är en pedofil som tar hand om honom/henne, alltså vanliga handlingar av omsorg som alla vuxna kan ge. Det går ju knappast att generalisera men jag har funderat en del på varför människor har den ena eller den andra åsikten.

Många använder argumentet att barnet märker att den vuxne som ger omsorg tänder på barnet, till skillnad från "normala" vuxna som inte tänder på barnet. Man får nog dela upp situationen lite här.

1) En pedofil tar hand om ett barn som han/hon inte har kärleks- eller sexuella känslor för.
2) En pedofil tar hand om ett barn som han/hon har kärleks- eller sexuella känslor för.
3) En icke-pedofil som av någon anledning är i riskzonen att bli en (sexuell) förövare tar hand om barnet.

1) En pedofil tänder inte på alla barn, lika lite som att alla hetero-/homo-/bisexuella tänder på alla de träffar. Detta måste man komma ihåg.

"Ja men pedofiler får aldrig leva ut sin sexlust och är därför sexuellt frustrerade" säger någon nu. Det stämmer säkert i en del fall och då hamnar de personerna under fall 2. Sedan kan man vara sexuellt frustrerad utan att visa det eller så är man inte sexuellt frusterad för att man lever ut sin sexlust på andra sätt. Många pedofiler har andra läggningar också, så de får leva ut en del av sin sexualitet.

I fall 1 finns det alltså inte så mycket för barnet att märka.

2) Här tror jag att det är en stor skillnad mellan "trygga" pedofiler som har kommit till rätta med sin sexualitet och kan handskas med den utan att skada barn, och de pedofiler som ännu inte har kommit dit. Jag menar inte att de sistnämnda alltid blir förövare, men de kanske har svårare att dölja sina känslor. Eller så döljer de sina känslor så väl att barnet snarare uppfattar det som att den vuxne inte tycker om dem.

Här tror jag absolut att barnen kan märka något, om det är en person som av någon anledning eventuellt kan vara på väg att bli en förövare. Alltså om den vuxne har "negativa" sexuella känslor riktade mot barnet. Är den vuxne stabil och trygg tror jag inte att barnet märker några sexuella känslor från den vuxne. Dessa känslor kommer att vara väld dolda. Har man inte för avsikt att "ragga" på någon så döljer man sina känslor. Så gör jag i alla fall. Varför skulle pedofiler ha sina sexuella känslor utanpå kroppen?

3) Man ska komma ihåg att det inte alltid är pedofiler som begår övergrepp på barn och att alla pedofiler inte begår övergrepp på barn. Pappor som förgriper sig på sina barn gör ofta det i en krissituation. Det handlar inte om pedofili. Det handlar om något helt annat. Det finns forskning på detta.

Här tror jag absolut att barnen kan märka något då det troligtvis kan pågå andra konstiga saker samtidigt.

Kontentan är alltså att, enligt min åsikt, kan barn säkert märka om någon har "onda avsikter", men inte att någon är pedofil i allmänhet. Och eftersom pedofil inte är lika med förövare så tror jag inte att ett barn har en speciell peddoradar.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback