Monster - hur upptäcker vi dem?

Artikel från Aftonbladet. Jag tycker det är rätt mycket intressantare att fundera över vad vi som samhälle och medmänniskor ska göra för att förhindra att andra människor blir monster! Vem föds till att bli ett monster? Väldigt få skulle jag tro. Vissa människor föds säkerligen med "bättre" förutsättningar till att utveckla en personlighet som rättfärdigar våld och övergrepp men jag skulle vilja se den bebis som kommer ut ur sin mammas mage och är ond. Den enda personlighetstyp som tydligen inte går att komma tillrätta med är psykopatens (inte för att alla psykopater begår våldshandlingar).

Varför är alla så inne på att komma tillrätta med symptomen? Naturligtvis ska offer för brott få hjälp och stöd och förövarna ska få sitt straff, men vi måste arbeta mer för att förhindra att framtida förövare "odlas" fram i vårt samhälle. Nu pratar jag inte om att vi ska låsa in alla pedofiler i förebyggande syfte eller något i den stilen utan att vi måste skapa ett öppnare och mer förstående samhälle så att människor kan få stöd INNAN de utvecklar beteenden som skadar dem själva och andra. Vad tjänar vi på att gå runt och aktivt avsky människor som Josef Fritzl? Visst, jag tycker också karl är vad jag skulle vilja kalla ett monster, men jag tycker samtidigt att det är bättre att lägga energi på att förhindra liknande situationer.

Vad tycker DU?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback