Inlåst efter tio minuter med läkaren

Det här blir jag bara irriterad över. En 18-årig kvinna, Emma, söker hjälp för depression och tackar ja till att träffa en läkare. Läkaren frågar om hon ser några ljuspunkter i livet varpå Emma svarar att hon bara vill dö. Detta tar läkaren på allvar och får Emma inlagd så att hon får övervakning för att förhindra självmord. Men i efterhand menar Emma att hennes prat om att hon vill dö bara är sådant man säger när man är ledsen.

Nu blir jag faktiskt rätt förbannad. Tänk om läkaren hade skickat hem Emma utan övervakning och hon faktiskt hade tagit livet av sig? Hade inte det varit fan så mycket värre än Emmas så kallade "skräckdygn" som inlåst på en vårdavdelning? Jag har själv varit djupt deprimerad och velat dö och det är inget tilltsånd som jag skulle vilja beskriva som "ledsen". Om Emma bara kände sig lite "ledsen" kunde hon väl ha stannat hemma istället för att slösa vårdens tid som de inte har. Varför gick hon dit överhuvudtaget?

Jag tycker att hela historien låter som trams. Det där med "hot" om elchocker tror jag inte på. Jag har träffat en del olika läkare angående depression och jag känner många andra som också har gjort det och det är vanliga antidepressiva medel och terapi man talar om i första hand. Visst finns det elchocker som används i svåra fall och vad är det för fel med det? Det lär ju tydligen hjälpa väldigt bra.

Troligtvis har Aftonbladet förvrängt historien dock. Det brukar ju vara så.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback